Ny DLF-rapport: Hushållens dagligvaruinköp 2023
Sveriges hushåll handlade dagligvaror i snitt drygt 139 gånger under 2023, vilket motsvarar ungefär 2,7 inköpstillfällen per vecka. Det visar DLFs undersökning Hushållens dagligvaruinköp 2023, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.
I snitt köpte varje hushåll dagligvaror för 307 kr per köptillfälle, vilket är en ökning från 2022 års snittköp på 291 kr. Förklaringen är prishöjningar på grund av den kraftiga inflationen.
De produktkategorier som flest hushåll handlat någon gång under 2023 är Frukt & Grönt (99,7%), Mjölk (98,3%), Matbröd (98,2%), och Matfett (98,0%) följt av Gräddprodukter (96,9%).
ICA-butiker besöktes av flest hushåll
Under 2023 var ICA den handelsaktör vars butiker fick besök av flest hushåll. Knappt 94% av alla svenska hushåll handlade någon gång under året i en ICA-butik. Motsvarande siffror för Axfood är runt 87%, för Coop 80% och för Lidl 63%.
Kategorierna Färsk Kyckling och Bönkaffe är de som köps oftast på kampanj
Även i årets rapport redovisar vi Promotionandelar då promotion (kampanj/upplevt extrapris) har ökat markant de senaste åren. Exempelvis hade Färsk Kyckling en promotionandel på över 66% under 2023, följt av Bönkaffe med en andel på strax under 66%. Hårdosts promotionandel uppgår till drygt 61%.
Med hjälp av ”Hushållens dagligvaruinköp 2023” kan DLFs medlemmar internt och tillsammans med sina kunder analysera och diskutera åtgärder för att öka penetration, frekvens eller värde/inköpstillfällen för en specifik varugrupp. Över 160 produktkategorier i 15 huvudkanaler ingår i rapporten.
Kontakta Fredrik Ydell på GfK om ni har frågor om rapporten.
Fakta i urval från DLFs rapport Hushållens dagligvaruinköp 2023
Hämta rapporten i sin helhet (Endast DLF-medlemmar)
(DLF NEWS)