Plastinitiativet 2025 har som målsättning att 100 procent av de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialåtervinna. Initiativet ska bidra till att förbättra plastens materialåtervinningsgrad enligt gällande förordning om producentansvar för förpackningar och motivera branschen till en cirkulär plastanvändning.
Den senaste sammanställningen (avser 2022) visar att andelen återvinningsbara plastförpackningar som finns på marknaden uppgår till 54 procent. Det innebär att 46 procent av förpackningarna inte går att materialåtervinna utan i stället kommer att energiutvinnas.
Genom att ställa sig bakom initiativet åtar sig medlemsföretaget att verka för att nå målet och därmed arbeta för en hållbar plastanvändning i branschen. Därutöver förväntas de företag som ställt sig bakom initiativet att rapportera in sin andel materialåtervinningsbara plastförpackningar i den årliga uppföljningen.
De av er som skrivit på Plastinitiativet och är anslutna till Näringslivets Producentansvar, NPA, kan rapportera in er andel materialåtervinningsbara plastförpackningar baserat på de volymer som ni rapporterar in till NPA. Mer utförlig information hittar du här.
Kriterier för DLFs Plastinitiativ
NPAs kriterier för materialåtervinningsbara plastförpackningar ligger till grund för deras differentierade förpackningsavgifter, och gäller även för DLFs Plastinitiativ. För rapporteringen som avser helåret 2023 gäller dessa kriterier.
Följande medlemsföretag har skrivit under initiativet:
Arla Foods
Atria Sverige
Bonduelle Nordic
Brynild Sverige
Cloetta Sverige
Coca-Cola Europacific Partners Sverige
Di Luca & Di Luca
Duni
Eckes-Granini
Essity Hygiene and Health
Esska of Sweden
Estrella
Europe Foods Sverige
Fazer Sweden
Findus Sverige
Fontana Food
Foodmark
Freudenberg Home & Cleaning Solutions
Fria Bröd
Grilstad
Guldfågeln
Henkel Norden
HKScan Sweden
Ingelsta Kalkon
O Kavli
Kockens
Lantmännen Cerealia
Leksands Knäckebröd
Lindvalls Chark
L’Oréal Sverige
Löfbergs
MAM Baby Scandinavia
Melitta Nordic
Midsona Sverige
Mondelez Sverige
Nestlé Sverige
Norrmejerier
Orkla Sverige
Polarbröd
Pågen
Red Bull Sweden
RFSU
Royal Greenland Sweden
Santa Maria
Sia Glass
Skånemejerier
Spendrups Bryggeri
Svegro
Swedish Match North Europe
Triumf Glass
Unilever Sverige
Upfield Sweden
Valio Sverige
Varta Consumer Sweden
Vitamin Well
Wernersson Ost